Tyrnävän kunnan tiedote koronavirusepidemian ajankohtaisista toimenpiteistä 24.11.2021

Tyrnävän kunta on päivittänyt 24.11.2021 koronavirusepidemian ajankohtaisia suosituksia ja toimenpiteitä Tyrnävälle.

Lataa koronatiedote PDF-muodossa

Tiedote 24.11.2021: Koronatoimenpiteet Tyrnävän kunnassa

Pohjois-Pohjanmaan alueellinen koordinaatioryhmä kokoontui 23.11.2021. Ryhmä totesi alueen täyttävän edelleen leviämisalueen kriteerit, sillä rokotuskattavuus on alueella muuta maata alhaisemmalla tasolla, ja koronapotilaiden määrä alueen sairaaloissa on kasvanut. Myös testaaminen ja tartuntojen jäljitys kuormittavat terveydenhuoltoa. Koordinaatioryhmä suositteleekin kasvomaskin käyttöä aina myös rokotetuille henkilöille, kun liikutaan sellaisissa sisätiloissa, missä on paljon ihmisiä lähellä toisiaan. Rokottamattomille henkilöille maskin käyttöä suositellaan aina julkisissa sisätiloissa liikuttaessa.

Alueella jo aikaisemmin käyttöön otettujen ravintolarajoitusten ja tulevana perjantaina 26.11. voimaan astuvien kokoontumisrajoitusten odotetaan hillitsevän tartuntojen kasvua ja sen myötä myös sairaalahoitoa tarvitsevien potilaiden määrää. Aluehallintoviraston päätöksellä yli viidenkymmenen hengen yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset sisätiloissa kielletään Pohjois-Pohjanmaalla 26.11. - 25.12. aikavälillä. Yli 50 hengen yleisötilaisuuksia voidaan järjestää, jos niissä osallistujilta edellytetään koronapassia. Tyrnävän kunta ottaa koronapassin käyttöönsä omissa tilaisuuksissaan edellyttäen, että tapahtuman vastuujärjestäjä huolehtii koronapassin tarkistamisesta.

Työpaikoilla suositellaan edistämään sellaisia järjestelyjä, joilla vähennetään lähikontakteja ja muita riskitekijöitä.

1. Maskisuositukset (koskevat yli 12-vuotiaita)
- Suositus vailla täyttä rokotesuojaa oleville:

• Aina julkisissa tiloissa

- Suositus koko väestölle riippumatta rokotesuojasta:

• Joukkoliikenteessä etenkin ruuhka-aikana
  • Koronatestin yhteydessä
  • Julkisissa sisätiloissa, joissa on pidemmän aikaa paljon ihmisiä lähellä toisiaan (esim. yleisötilaisuudet)

- Suositus sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteisiin:

• Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstölle ja toimipisteissä asioiville, kun he ovat lähikontaktissa potilaiden tai asiakkaiden kanssa

2. Etätyö

• Kunnassa noudatetaan normaalia etätyöohjeistusta

3. Kokouskäytännöt