-

Kasvun, oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Kuntamme koulujen opetusjärjestelyt ovat oppimisen edellytyksiä tukevia. Näitä ovat esimerkiksi joustavat ryhmittelyt, opetuksen eriyttäminen ja koulunkäynninohjaajien työskentely luokissa. Oppilaalla on oikeus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Tukitoimia ovat ryhmäkohtaiset tukimuodot ja oppilaskohtaiset tukitoimet.

Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat yleinen tukiopetus, erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä ja opetuskielen tukiopetus. Näistä tukimuodoista ei tehdä oppilaskohtaisia kirjauksia eikä suunnitelmia.

Ellei oppilaan opinnot ryhmäkohtaisista tukimuodoista huolimatta etene tai oppilaalla on vaikeuksia osallistua opetukseen, on oppilaalla oikeus viipymättä oppilaskohtaisiin tukitoimiin. Oppilaskohtaiseen tukeen siirryttäessä opettajat tekevät oppilaalle oppilaskohtaisen tuen tarpeen arvioinnin ja tuen toteuttamisen suunnitelman. Arviointi ja suunnitelma tehdään yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Opiskeluhuollon ammattilaiset tai muut asiantuntijat osallistuvat arviointiin tarvittaessa ja pyydettäessä. Oppilaskohtaisiin tukitoimiin siirtymisestä tehdään hallintopäätös. Oppilaskohtaista tuen toteuttamista koskevaa suunnitelmaa arvioidaan vähintään kerran lukuvuodessa.

Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan opetus pienryhmässä ja erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa. Oppilaskohtaisia tukitoimia annetaan säännöllisesti ja yksilöllisiin tarpeisiin perustuen. Oppiaineen arvioinnista ja opetuksesta vastaa erityisopettaja silloin, kun hän opettaa yli puolet oppiaineen tunneista. Oppilaskohtaisia tukitoimia saavilla oppilailla kotiluokkana on perusopetuksen ryhmä, paitsi erityisluokan oppilailla, joiden kotiluokka on erityisluokka.

Ellei oppilas oppilaskohtaisista tukitoimista huolimatta kykene suoriutumaan opinnoistaan, voidaan perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poiketa. Oppimäärästä tai tavoitteista poikkeaminen on viimesijainen toimi, jota ennen oppilaan tulee saada ryhmäkohtaisia tukimuotoja ja oppilaskohtaisia tukitoimia.