Tyrnävän kunnan tiedote koronavirusepidemian ajankohtaisista toimenpiteistä 18.11.2021

Tyrnävän kunta on päivittänyt 18.11.2021 koronavirusepidemian ajankohtaisia suosituksia ja toimenpiteitä Tyrnävälle.

Lataa koronatiedote PDF-muodossa

Tiedote 18.11.2021: Koronatoimenpiteet Tyrnävän kunnassa

Pohjois-Pohjanmaan alueellinen koordinaatioryhmä kokoontui 16.11.2021. Ryhmä totesi, että koronarokotukset etenevät Pohjois-Pohjanmaalla hitaasti ja rokotekattavuus on muuta maata alhaisemmalla tasolla. Tällä hetkellä maakuntamme yli 12-vuotiaista 76,5 prosenttia on saanut kaksi rokoteannosta. Samaan aikaan koronapotilaiden määrä alueen sairaaloissa kasvaa. Myös testaaminen ja tartuntojen jäljitys kuormittavat terveydenhuoltoa.

Alhaisen rokotekattavuuden ja terveydenhuollon kuormituksen vuoksi Pohjois-Pohjanmaa luokitellaan koronaepidemian leviämisalueeksi. Leviämisalueita koskevat rajoitukset ravintoloiden aukioloaikoihin ja paikkamääriin astuivat voimaan keskiviikkona 17.11. valtioneuvoston päätöksen mukaisesti.

Alueellinen koordinaatioryhmä esittää Pohjois-Suomen aluehallintovirastolle, että se rajoittaisi sisätiloissa järjestettävien tilaisuuksien osallistujamääriä sellaisissa tilanteissa, jossa riski koronatartunnalle on korkea. AVI tiedottaa mahdollisista uusista rajoituksista myöhemmin erikseen.

Työpaikoilla suositellaan edistämään sellaisia järjestelyjä, joilla vähennetään lähikontakteja ja muita riskitekijöitä.

1. Maskisuositukset (koskevat yli 12-vuotiaita)
- Suositus vailla täyttä rokotesuojaa oleville:
• Aina julkisissa tiloissa

- Suositus koko väestölle riippumatta rokotesuojasta:
• Joukkoliikenteessä etenkin ruuhka-aikana
• Koronatestin yhteydessä
• Oman harkinnan mukaan julkisissa sisätiloissa, jossa on pidemmän aikaa paljon ihmisiä lähellä toisiaan

- Suositus sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteisiin:
• Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstölle ja toimipisteissä asioiville, kun he ovat lähikontaktissa potilaiden tai asiakkaiden kanssa

2. Etätyö
• Kunnassa noudatetaan normaalia etätyöohjeistusta

3. Kokouskäytännöt