Tiedote Pohteen asiakasmaksuyksikön toiminnasta

Tiedote Pohteen asiakasmaksuyksikön toiminnasta

Pohteen asiakasmaksuyksikössä tehdään asiakkaille asiakasmaksupäätökset tai määritellään palvelusetelien arvot seuraaviin palveluihin:

• pitkäaikaisiin asumispalveluihin eri asiakasryhmille
  • säännölliseen kotihoitoon
  • säännölliseen lapsiperheiden kotipalveluun (pois lukien kahden viikon maksuttomat jaksot uusille asiakkaille)
  • pitkäaikaisiin asumispalvelupäätöksiin Konstiin ja psykiatriseen laitoshoitoon

Asiakasmaksuyksikön yhteystiedot

Yhteydenotot asiakasmaksuyksikköön puhelimitse p. 08 5585 3782 (Oulu), arkisin klo 9–12. Käyntiosoite: Yrttipellontie 6, 90230 Oulu

Toistaiseksi pyydämme lähettämään sähköpostiviestit työntekijöiden sähköpostiosoitteisiin asiakkaan kotikunnan mukaisesti. Lakeuden alueeseen kuuluvan Tyrnävän asiakkaiden osalta palvelevat asiakaspalvelusihteerit:

• Vappu Peltoniemi, vappu.peltoniemi@pohde.fi
  • Sirpa Kivelä-Tyni, sirpa.kivela-tyni@pohde.fi

Voit myös ottaa yhteyttä Pohteen asiakasmaksuyksikön palveluvastaavaan Niina Romppaiseen, niina.romppainen@pohde.fi

Asiakasmaksut ja laskutus

Eri palvelujen soveltamisohjeet ja asiakasmaksut ovat päätöksenteossa kevään 2023 aikana ja siihen saakka, kun yhtenäiset soveltamisohjeet ja hinnastot on hyväksytty poliittisessa päätöksenteossa, noudatetaan kuntien ja kuntayhtymien soveltamisohjeita ja hinnastoja. Asiakkaille tehdään tuloselvitykset ja uudet asiakasmaksupäätökset porrastetusti kevään 2023 aikana.

Asiakasmaksun alentamisen ja perimättä jättämisen osalta soveltamisohjeet ovat päätöksenteossa alkuvuoden 2023 aikana. Hakemuksia asiakasmaksun alentamiseen saa toistaiseksi asiakasmaksuyksikön työntekijöiltä ja ne lisätään www-sivuille yhtenäisten soveltamisohjeiden tultua voimaan. Hakemukset liitteineen toimitetaan Pohteen kirjaamoon (kirjaamo@pohde.fi tai Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Kirjaamo, PL 10, 90029 Pohde). Päätökset hakemuksiin tehdään asiakasmaksuyksikössä.

Asiakkaiden laskuja ja laskutusta koskevissa asioissa voi yhteyttä ottaa Pohteen asiakaslaskutusyksikköön.

PSOP-järjestelmän käyttö hyvinvointialueella

Hyvinvointialueella palvelusetelipalveluita hallinnoidaan toistaiseksi kunnissa/kuntayhtymissä käytössä olevien perusjärjestelmien ja PSOP-järjestelmien avulla. Asiakkaiden palvelut jatkuvat nykyisin kunnissa tai kuntayhtymissä käytössä olevilla palvelusetelipalveluilla ja nykyisin palveluita tuottavien palveluntuottajien avulla ja palvelusetelien arvoilla ennen palvelusetelien yhtenäistämistä.

Myös mahdolliset uudet palveluseteli-palveluntuottajat voivat hakeutua nykyisiin palvelusetelipalveluihin tuottajiksi nykyisten PSOP-järjestelmien kautta niillä alueilla, jossa se on ollut käytössä. Palveluntuottajien hyväksymisestä tullaan ilmoittamaan erikseen.

Lue Pohteen tiedote (11.1.2023) aiheesta