Yleinen maskisuositus päättyy Pohjois-Pohjanmaalla

Yleinen maskisuositus päättyy Pohjois-Pohjanmaalla

Pohjois-Pohjanmaan alueellinen koordinaatioryhmä kokoontui tiistaina 26.4. Pohjois-Pohjanmaan koronaepidemiatilanne on säilynyt huhtikuun loppupuolella tasaisena. Vaikka tautia on edelleen liikkeellä paljon, sairaalahoidossa olevien koronapotilaiden määrät ovat lähteneet laskuun. Oulun yliopistollisessa sairaalassa koronapotilaita on tällä hetkellä 10-15 päivittäin. Tehohoitoa tarvitsevien potilaiden määrä on pysynyt matalana.

Alueellinen koordinaatioryhmä linjasi tiistaisessa kokouksessaan, että yleisestä maskisuosituksesta luovutaan Pohjois-Pohjanmaalla THL:n päivitetyn suosituksen mukaisesti. Maskien käyttöä suositellaan kuitenkin edelleen julkisissa sisätiloissa ja liikennevälineissä koronaepäilyn vuoksi hoitoon tai testiin mentäessä, tai jos joudutaan liikkumaan kodin ulkopuolella hengitystieoireisena tai tiedossa olevan altistuksen jälkeen. Maskia voi käyttää myös oman harkinnan mukaan.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin infektiontorjuntayksikkö suosittelee, että sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteissä maskia käytetään edelleen sellaisissa tilanteissa, kun ollaan lähikontaktissa asiakkaisiin ja potilaisiin.

www.oyskorona.fi -sivustolla seurataan jatkossa OYSin koronapotilaiden määrää

Kotitestien suuresta määrästä johtuen koronatartunnoista kirjautuu virallisiin tilastoihin enää vain osa. Tämän vuoksi tartuntojen ilmaantuvuusluvut eivät kerro todellista kuvaa epidemiatilanteesta ja oyskorona.fi -sivustolla siirrytään seuraamaan OYSissa sairaalahoidossa olevien potilaiden määrää. Lisäksi sivustolla kerrotaan jatkossakin alueella voimassa olevista suosituksista epidemian hillitsemiseksi.

Koronaepidemian tasaisuudesta huolimatta tilannetta seurataan alueella säännöllisesti. Pohjois-Pohjanmaan alueellinen koordinaatioryhmä kokoontuu tällä hetkellä kahden viikon välein. Seuraava kokous on tiistaina 10.5.

Terhi Nevala
vs. johtajaylilääkäri, PPSHP