Tukea maailmantilanteesta keskustelemiseen lasten ja nuorten kanssa

Tukea maailmantilanteesta keskustelemiseen lasten ja nuorten kanssa

Huoltajat ja kunnan työntekijät,

Ukrainan kriisin kaltaiset tapahtumat järkyttävät meitä kaikkia. Tilanne puhututtaa lapsia ja nuoria niin koulussa kuin myös vapaa-ajalla. Lapset saavat valtavan paljon tietoa asiasta sosiaalisesta mediasta ja eri uutiskanavien välityksellä. Esimerkiksi Twitterissä ja TikTokissa leviää materiaalia lähes reaaliajassa, ja uutisotsikot lehdissä voivat olla uhkaavia.

Nämä voivat aiheuttaa paljon erilaisia tunteita, kuten ahdistusta ja pelkoa. Lapset saattavat miettiä omaa turvallisuuttaan ja heillä voi olla asiaan liittyen paljon kysymyksiä.

Lasten ja nuorten kanssa kannattaa keskustella asiasta totuudenmukaisesti huomioiden heidän ikä- ja kehitystasonsa. Aikuisen on tärkeä pyrkiä vahvistamaan lapsen turvallisuuden tunnetta sekä mahdollisuuksien mukaan ohjata keskustelua. Aikuisen ohjaamana keskustelu perustuu faktoihin ilman hallitsemattomuuden tunteen lisääntymistä.

Pyrimme varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa pitämään rutiinit yllä, mikä lisää turvallisuuden tunnetta. Vastaamme kuitenkin lasten ja nuorten kysymyksiin, mikäli heillä on tarvetta keskustelulle. Tuttu ja turvallinen ympäristö niin koulussa ja kotona antavat mahdollisuuksia työstää tapahtumiin liittyviä mielikuvia, ajatuksia ja tunteita.

Arjessa auttavat myös oppilas ja -opiskeluhuollon palvelut. Kuraattori, terveydenhuolto- ja psykologipalvelut ovat kunnassamme kaikkien lasten ja nuorten käytettävissä. Keskusteluja voi käydä matalalla kynnyksellä ja yhteydessä voi olla, jos pienikin huoli herää lapsen tai nuoren kuormituksesta.

Lasten ja nuorten kanssa käytävään keskustelun tueksi löytyy materiaalia seuraavista lähteistä:

Mieli ry: Mitä voin tehdä, jos puheet sodasta huolestuttavat:

MLL: Kuinka puhua kansainvälisistä kriiseistä ja sodan uhkakuvista:

Yhteistyöterveisin

Elina Vehkala                                           Teija Eskola
sivistys- ja hyvinvointijohtaja               sosiaali- ja terveysjohtaja
p. 040 568 3404                                      p. 050 514 8673

Vesa Anttila