POPsoten laaja poliittinen seurantaryhmä päättää työnsä ja siirtää kapulan aluevaltuustolle

POPsoten laaja poliittinen seurantaryhmä kokoontui viimeiseen kokoukseensa 22.2. puheenjohtaja Antero Aulakosken johdolla. Seurantaryhmän työ päättyy, kun aluevaltuusto aloittaa toimikautensa 1.3.

Hyvinvointialueella valmistaudutaan aluevaltuuston aloitukseen

Muutosjohtaja Ilkka Luoma antoi tilannekatsauksen hyvinvointialueen valmistelun etenemisestä Pohjois-Pohjanmaalla. Aluevaltuuston strategiaseminaareissa on käyty läpi merkittäviä kokonaisuuksia, jotka tulevat päätöksentekoon kevään aikana:

• Väestön palvelutarpeiden ja uudistuksen tavoitteiden mukainen organisoituminen
  • Hallintosääntö
  • Rekrytointien periaatteet
  • Hyvinvointialuestrategia

Aluevaltuusto kokoontuu ensimmäiseen viralliseen kokoukseensa 1.3. ja aluehallitus 3.3.

Hyvinvointialueen strategia syntyy

Järjestämisen valmistelija Anu Vuorinen esitteli strategiatyön etenemistä. Strategiatyö pohjaa laajaan tausta-aineistoon. Aluevaltuutetut ovat osallistuneet strategian työstämiseen seminaareissa ja välikyselyillä.

Hyvinvointialuestrategia, joka sisältää sote-palvelustrategian, tulee päätöksentekoon maalis-toukokuussa 2022. Se sisältää linjaukset toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista, pohjautuu tilannekuvaan ja näkemykseen tulevista toimintaympäristön muutoksista.

Sote-järjestämissuunnitelma on päätöksenteossa syksyllä 2022. Sen sisältöjä ovat muun muassa palveluverkkosuunnitelma, monituottajuuden periaatteet ja palvelukriteereiden yhtenäistäminen.

POPsoten Tulevaisuuden sote-keskus -hanke jatkuu

Hankejohtaja Jouko Luukkonen antoi tilannekatsauksen POPsote-hankkeesta ja hankkeiden jatkohauista. Rakennehanke päättyi vuoden 2021 lopussa, kun taas Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanke jatkuu. Uusina kehittämisohjelmina ovat alkaneet kuntoutus ja vammaisten palvelut. Hankkeeseen sisältyy myös jonojenpurkutoimia. Lisärahoitusta haetaan hoitotakuun toteuttamiseen ja erityisesti digitaalisten palveluiden parantamiseen ja yhdenvertaiseen tarjoamiseen.

Kiitos yhteistyöstä – matka jatkuu!

Kokouksen lopuksi puheenjohtaja Antero Aulakoski kiitti seurantaryhmää ja valmistelijoita hyvästä ja rakentavasta työskentelystä sekä toivotti onnea ja menestystä jatkoon.

Yhteyshenkilöt:

Ilkka Luoma