Infotilaisuus aurinkosähköjärjestelmien yhteishankinnasta 3.5. klo 17

Infotilaisuus aurinkosähköjärjestelmien yhteishankinnasta 3.5. klo 17

Aika: tiistai 3.5. klo 17
Paikka: Tyrnävän kunnantalo, Kunnankuja 4, 91800 Tyrnävä

Canemure-hanke järjestää Pohjois-Pohjanmaalla hankkeeseen kuuluvien kuntien Iin, Pyhäjärven ja Tyrnävän kanssa aurinkopaneeleiden yhteishankinnan. Yhteishankintaan voivat osallistua kuntien kotitaloudet, yhteisöt ja yritykset. Vastaavanlainen yhteishankinta toteutettiin Pohjois-Pohjanmaalla jo pari vuotta sitten.

Yhteishankinnasta järjestetään Tyrnävällä infotilaisuus:
- Tyrnävällä ti 3.5.2022 klo 17.00 (kunnantalo)

Yhteishankinnan tarkoituksena on tehdä hankinta mahdollisimman helpoksi tilaajille ja saada hintaetua tilauskoon kasvaessa. Yhteishankinnassa on kilpailutettu 2,5 kWp, 4,5 kWp ja 7 kWp järjestelmät. Saatujen tarjousten perusteella laitetoimittajaksi valikoitui suomalainen yritys Pohjois-Suomen Tekniikkapalvelut Oy.

Valintaperusteena olivat hinnan ohella Motivan asentajasertifiointi, takuut ja kotimaisuusaste.

Yhteishankinnassa tilaaja tekee sopimuksen laitetoimittajan kanssa, ja hankinta etenee toimittajan ja tilaajan välisen sopimuksen mukaisesti. Järjestelmät toteutetaan avaimet käteen-toimituksina.

Infotilaisuudessa 3.5 kerrotaan lisää yhteishankinnasta, aurinkoenergian hyödyntämisestä sekä mahdollisista lupa-asioista. Mukana tilaisuuksissa ovat kilpailutuksen voittaneen laitetoimittajan sekä kilpailutuksen toteuttaja Iilaakso Oy:n edustajat. Infotilaisuudessa laitetoimittaja esittelee kilpailutetut aurinkojärjestelmät ja asennuspalvelut. Osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä laitetoimittajalle ja ilmaista kiinnostuksensa osallistua yhteishankintaan.

Yhteishankintaan ilmoittautuville tehdään kohteeseen suunnittelukäynti, jonka yhteydessä varmistetaan sopivan aurinkovoimalan ja asennuksen toteutettavuus sekä kustannukset kohteessa. Aurinkovoimalan tilauksesta laaditaan erillinen tilaussopimus.

Tarkemmat tiedot yhteishankinnasta on koottu osoitteeseen: https://micropolis.fi/aurinkosahko-yhteishankinta/

Canemure-hankkeen tavoitteena on lisätä kotitalouksien uusiutuvan energian käyttöä ja energiatehokkuutta.

Hanketta toteuttaa, Iilaakso Oy. Osahankkeessa kestävän arjen kokeiluja suunnataan esimerkiksi kuntalaisten uusiutuvan energian käytön lisäämiseen ja kotien energiatehokkuuden parantamiseen. Hanke huomioi EU:n vihreän siirtymän tavoitteet ja mahdollisuudet esimerkiksi vihreän rahoituksen muodossa.

Canemure on 21 partnerin ja 15 osarahoittajan konsortio, jonka koordinaattorina toimii Suomen ympäristökeskus SYKE. Hankkeen budjetti on 15,3 miljoonaa euroa, ja suuri osa hankkeen rahoituksesta tulee EU:n Life-ohjelmasta.

Lisätietoa yhteishankinnasta:

Energia-asiantuntija Kari Manninen, Iilaakso Oy