Jokiniemen Kissahoitola tarjoaa yksilöllistä kissanhoitoa ja aikaa asiakkaalle
-

Julkaistu

Jokiniemen Kissahoitola tarjoaa yksilöllistä kissanhoitoa ja aikaa asiakkaalle

Kuva: Minna pyörittää Tyrnävällä kotimaisittain ainutlaatuista Jokiniemen Kissahoitolaa, jonne tuodaan lemmikkejä hoitoon ympäri Suomen.

 

Minna Ahonen teki 1990-luvun loppupuolella harjoittelua Muhoksen kunnan eläinlääkärin vastaanotolla ja opiskeli samalla Koivikon maatalousoppilaitoksessa. Silloinen kunnaneläinlääkäri ohjasi eläinrakkaalle Minnalle aina ajoittain lemmikkejä hoitoon. Vaikka eläimiä tuolloin omassa asunnossaan hoitanut nuori opiskelija ei sitä vielä tiennyt, tämä muodostaisi myöhemmin ensiaskeleet kohti omaa yritystä ja lapsuuden unelman toteuttamista. 

 

Tänä päivänä Minna pyörittää Tyrnävällä jo kahdeksatta vuotta täysipäiväisesti kotimaisittain ainutlaatuista Jokiniemen Kissahoitolaa, jonne tuodaan lemmikkejä hoitoon ympäri Suomen, aina Tampereelta ja Lahdesta saakka. Jokiniemen Kissahoitola on yksi Tyrnävän osaamista -brändiä edustavista yrityksistä. 

 

Minna kertoo, että kissahoitolan perustaminen on ollut hänelle unelma niin nuoresta, että hän ei itse sitä edes muista. 

 

– Matkustin lapsena kerran yksin lentokoneella lomalle kummivanhempieni luo Oulusta Turkuun. Palatessani kentällä vastassa ollut äitini on myöhemmin muistellut, että minua saattanut lentoemäntä oli kertonut kysyneensä minulta matkan aikana, mikä minusta tulee isona. Olin tähän vastannut, että kissojen päiväkodin pitäjä. Voi siis sanoa, että todellakin toteutan lapsuuden unelmaa. 

 

– Vuonna 1999 muutimme Muhokselta mieheni kotitilalle Tyrnävälle, kun appivanhemmat muuttivat kylälle. Muuttoni jälkeen useampi asiakkaani Muhokselta, joiden eläimiä olin siellä hoitanut, soitteli perään ja kyseli, että voisinko ottaa heidän lemmikkiään myös tänne hoitoon. Kodinomaiselle hoitolalle oli selkeästi kysyntää ja tarvetta. Ei mennyt kauaakaan, kun kunnaneläinlääkäri Tyrnävällä vinkkasi, että myös löytöeläintoiminnalle olisi tarvetta.

 

– Niinpä vuonna 2000 perustin Tyrnävän Eläinkodin (Tmi), jonka puitteissa aloin palkkatöiden ohessa tarjota eläinhoitolapalveluita koirille, kissoille ja muille pieneläimille. Rinnalla hoidin myös löytöeläimiä aina vuoden 2005 loppuun saakka. 

 

– Vuonna 2013 työskentelin eläintarvikeliikkeessä ja totesin, että aika unelman toteuttamiselle oli tullut. Iso riskihän se oli, mutta heittäydyin täysipäiväiseksi yrittäjäksi. Ajattelin, että nyt tai ei koskaan. Luotin reilun 10 vuoden sivutoimisella kokemuksella siihen, että kysyntää riittäisi, ja on sitä ensimmäisistä vuosista selvittyämme riittänytkin. Nyt on täysipäiväistä yrittäjyyttä kahdeksas vuosi menossa.

 

– Alku oli toki rankka, kun ei ollut vielä varsinaisia toimitiloja ja kaikki tulot menivät kehittämiseen ja yrityksen pyörittämiseen. Alussa meillä oli kotonamme kolme huonetta, joihin pystyttiin ottamaan hoitolaisia. Itse nukuimme olohuoneessa. Vuonna 2016 toimitilat valmistuivat ja kalenteri onkin ollut sittemmin aina koronavuoteen saakka niin täynnä, että ollaan myyty ei-oota. 

 

Koronan mukanaan tuoma matkailualan kriisi heijastui suoraan myös Kissahoitolan toimintaan. Minna näyttää täyttä kalenteriaan ennen koronaa.

 

– Ei ole näyttänyt kalenteri samalta koronan jälkeen. Toivottavasti ihmiset voivat pian taas matkustaa, niin viikot alkavat täyttyä täällä meilläkin. Koronavuosi on ollut rankka, mutta Tyrnävän Yrittäjien hyvä porukkahenki ja yrittäjien tilanteesta huolta kantava pankinjohtajamme ovat pelastaneet paljon. Erityisen kiitoksen ansaitsee aviomieheni Marko, sillä ilman häntä jaksaminen ja huumori tässä pandemiatilanteessa olisi voinut monesti olla hakusessa, Minna kiittelee. 

 

 

Kuva: Hyvässä kissanhoidossa ei riitä pelkästään, että laatikko on puhdas ja ruoka edessä. Jokieniemen Kissahoitolassa panostetaan virikkeellisyyteen ja kissan henkiseen hyvinvointiin.

 

Lähtökohtana kissan yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen

Jokiniemen Kissahoitolan vuonna 2016 valmistuneet tilat ovat viihtyisät, ilmavat ja valoisat. Monipuolisilla kiipeilypuilla varustetuista hoitohuoneista luonnonmaisemaan avautuvat avarat ikkunat tarjoavat kissoille paljon mielenkiintoista seurattavaa. Minna kertoo, että tämä on yksi osa kissahoitolan konseptille keskeistä virikkeellisyyttä. 

 

– Hyvässä kissanhoidossa ei riitä pelkästään, että laatikko on puhdas ja ruoka edessä. Minulle on erittäin tärkeää, että kissan henkiseen hyvinvointiin panostetaan. Tämä edellyttää, että jokaista yksilöä täytyy osata lukea, sillä kissojen tarpeet vaihtelevat yksilöiden välillä paljon, kertoo Minna.  

 

Minna tuntee eläimet, sillä hänellä on yli 30 vuoden tausta eläintensuojelutyöstä Oulun seudun eläinsuojeluyhdistyksessä, ja yli 20 vuoden tausta SEY:n eläinsuojeluneuvojana. Hän on myös suorittanut pieneläinhoitajan ja eläintenkouluttajan ammattitutkinnot sekä agrologin ammattikorkeakoulututkinnon.

 

– Hoitolaisista osa on hyvinkin leikkisiä ja aktiivisia. Sitten on osa, joka aktivoituu ja toteuttaa itseään vain silloin, kun niille annetaan rauhaa ja häiriötöntä tilaa. Siksi on tärkeää, että meillä on kameravalvonta jokaisessa hoitohuoneessa. Jotkut kissat ovat luonteeltaan sellaisia, että niitä ei paljon näy silloin, kun ihmisiä on lähellä, mutta hyödyntävät kyllä huoneensa aktiviteettitarjontaa saadessaan olla rauhassa. Valvontakameroiden näytöltä näkyvästä kuvasta on kiva todeta, että kissa leikkii, kiipeilee tai vaikkapa katselee jotain mielenkiintoista ikkunalla, hännän heiluessa innostuneesti puolelta toiselle, Minna naurahtaa. 

 

– Toisaalta voi myös olla, että omistaja sanoo lemmikkiään tuodessaan, että en tule näkemään kissaa koko aikana. Hoitolallamme kuitenkin on usein sellainen vaikutus, että ujompikin kissa rohkaistuu ja kehrää jo sylissäni parin päivän jälkeen. Se on minulle itselleni merkki siitä, että olen oikealla alalla. Kun arka kissa oppii luottamaan, se on se kaikista paras palkkio minulle.

 

– Tärkeä osa konseptiamme on, että kerromme asiakkaillemme aina tarkasti siitä, miten kissalla on vierailu mennyt. Seuraamme kissan viihtyvyyttä ja sitä, että ruoka maistuu. Pidämme myös ensi arvoisen tärkeänä kertoa asiakkaalle hoitojaksolla mahdollisesti havaitsemistamme ongelmista kissan terveydessä tai käyttäytymisessä. Se voi paljastaa jotain, mikä vaikka pelastaa kissan hengen, kun ongelmaan reagoidaan hyvissä ajoin. Asiakkaamme arvostavat tätä, ja eräskin asiakas aina varmistaa kissaa meille tuodessaan, että onhan meillä edelleen sama periaate. 

 

– Tyypillinen päivä riippuu pitkälti kalenterista ja hoitolaisten määrästä. Jos jollain kissalla on aamulääkityksiä, päivä alkaa niiden antamisella. Sitten vaihdetaan juomavedet ja ruokitaan aamulla ruokittavat kissat. Hiekkalaatikot putsataan, huoneita siivotaan ja pyykkiä pestään. Ja kaikki tietysti pestään ja desinfioidaan, kun hoitolainen huoneessa vaihtuu. Työn ohessa kissoille jutellaan ja niitä silitellään. Jos kissa on leikkisä ja aktiivinen, voin päästää sen myös tähän yleistilaan juoksentelemaan ja katselemaan. Kissat voivat olla mukana, kun teen paperitöitä. Jos on hoitolaisia tulossa, niin asiakkaat otetaan vastaan ja uusien asiakkaiden kanssa tehdään hoitosopimuksia. Loppu on sitten puhelimeen ja sähköposteihin vastailua sekä yrittäjän arkeen kuuluvia paperitöitä. Varsinkin kiireellisempinä aikoina sähköposteihin vastaaminen jää helposti myöhään iltaan, Minna kertoo.

 

”Nautin siitä, että minulla ei ole kiire asiakkaan kanssa.”

Jokiniemen Kissahoitolan asiakkaista monet ovat olleet asiakkaana jo vuosia. 

 

– Minulle on tärkeää, että asiakkaat tulevat aina uudestaan ja uudestaan. Joidenkin asiakkaiden kanssa olemme olleet yhteistyössä jo pitkästi toistakymmentä vuotta, ja heillä on saattanut ehtiä jo kissatkin vaihtua tässä välillä, kertoo Minna. 

 

– Uskon, että kissahoitolamme asiakkaat arvostavat vahvaa tietotaitoamme, asialle omistautumistamme sekä toimintamme asiakaslähtöisyyttä. Sellaisia pieniä asioita, että asiakkaan ei tarvitse ajaa sunnuntaina matkalta palatessaan nilkka suorana jostain Etelä-Suomesta tiettyyn kellonaikaan mennessä kissaa hakemaan, vaan joustavuutta ja pelisilmää löytyy. 

 

– Eräs meillä ollut harjoittelija joskus sanoi, että käytän todella paljon aikaa asiakkaiden kanssa. Vaikka siitä on monta vuotta aikaa, se on jäänyt mieleeni. Taisin todeta silloin, että niin käytän, koska minulla on siihen nyt mahdollisuus. Palkkatöissä kaupan alalla, eläinlääkäriasemalla ja eläintarvikeliikkeessä oli aina kiire ja monta hommaa odottamassa. Nyt pystyn itse määrittämään omat aikatauluni ja nautin siitä, että minulla ei ole kiire asiakkaan kanssa. Tämä näkyy varmasti myös sitoutuneessa asiakaskunnassamme.


Piditkö uutisesta? Jaa se kaverille!